חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

קסאמים בשמי מודיעים (?)

 

מהלך הארועים, ההצהרות והפעילות, סביב פיתוח, ייצור ושיגור רקטות הקסאם במהלך השנה החולפת מובילים לשאלה המתבקשת: האם ואפילו- מתי נשמע פה בעיר העתיד את שריקתה של הרקטה. התשובה שכמעט מתבקשת מאליה היא ששעון החול הולך ואוזל.

 

אילו יכלו.....
בשבוע שעבר הכריזו אנשי החוליות ע"ש החלל חוסיין עבייאת, מגדודי חללי אל אקצה כי בכוונתם לפתוח בבליץ של 200 רקטות קסאם שישוגרו לעבר ישובי הנגב המערבי. בספירה טכנית שבוצעה במהלך השבוע התברר כי מיום רביעי ועד יום שישי האחרון נורו מתחום רצועת עזה כ- 30 רקטות קסאם. ספירה דומה שבוצעה השבוע, הראתה 22 רקטות ב-36 שעות. אם לא די בכך התבשרנו ביום שישי שעבר שמנגנוני המודיעין הלבנוניים חשפו התארגנות פלסטינית, תחת ארגון אל-קעידה, שאגרה נשק רב ושיגרה רקטות אל הגליל. לא צריך להיות גאון אסטרטגי כדי להבין שצפיפות כזו של ארועי שיגור רקטות לעבר ישראל, יש בה יותר מאשר מקריות. מבלי לבחון או לשפוט את הסיבות לכך, אין שום ספק שנשק הרקטות נתפס כנשק האסטרטגי היעיל ביותר שנתון כיום בידי הארגונים הפלסטינים. והם אכן עושים בו שימוש נרחב. סביר להניח שאילו יכלו, היו עושים בו שימוש גם במרחב יהודה ושומרון. ומודיעין היא המטרה הגדולה ביותר בכל המרחב שמערב לרמאללה.
.
מהו הקסאם?
הקסאם זו רקטה (לא טיל!) פרימיטיבית שמשוגרת מהקרקע, מעל גבי חצובה מאולתרת. יצויין כי מדובר בנשק לא מדוייק ובודאי (בשלב זה) אינו מונחה על ידי שום גורם אנושי או אחר. זהו נשק "שגר ושכח" ובכך יתרונו- וחסרונו. באתר האינטרנט של דו’’צ ניתן למצוא נתונים בסיסיים על הרקטה הזו. דגמי הרקטות הולכים ומשתפרים עם הזמן כאשר שני נתונים מהותיים לענייננו. האחד זהו הטווח והשני כמות חומר הנפץ בראש הקרבי. דגמי הקסאמים כיום מאפשרים הגעה לטווח של כ- 10 עד 15 ק’’מ. הראש הקרבי שלהם מכיל כ- 10 עד 15 ק’’ג חומר נפץ. למעשה מדובר בנשק שפיתוחו החל עוד במלחה"ע הראשונה והשתכלל עד לקטיושה המפורסמת שלידתה בשלהי מלה"ע ה-2 בקרבות על סטלינגרד. נזכיר רק שירי מאסיווי של רקטות דומות לעבר אצבע הגליל בשנת 1982, היתה העילה לממשלת מנחם בגין (ושר הבטחון שלו אריאל שרון) לכיבוש כל לבנון עד קו כביש בירות דמשק...

איפה נמצאים הקסאמים האלה?
למי ניתנה הנבואה, כולם יודעים. אבל לשאלה, אילו יכלו, האם הארגונים הפלסטינים היו יורים קסאמים לעבר מרחב הקו הירוק מיו’’ש? התשובה החיובית, מתבקשת מאליה. קראו ותשפטו בעצמכם:
דצמבר 2004: מעבדת נפץ נחשפת על ידי צה’’ל בכפר אל יאמון שממערב לג’נין. במעבדה נמצא גם גוף של רקטת קסאם מאולתרת. המעבדה נמצאה בבית מלאכה שהיה בנפחייה במערה מתחת לאדמה.
ינואר 2005: (אתר האינטרנט של החמאס) 15 פעילים נעצרים במסע מעצרים של צה’’ל בכפרים יאמון וסילת אל חארתייה. המעצרים הם על רקע מציאת מעבדת הקסאם בדצמבר.
אתר "דבקה" מדווח במאי 2005: בתדרוכים מקצועיים- בטחוניים שניתנו בקרב כוחות הבטחון (צה’ל, מג’ב, מ’י) עלו הנתונים הבאים: א. לקראת מועד סיום בניית גדר ההפרדה במרחב כביש 443 אוגרים הפלסטינים קסאמים ומרגמות במטרה לפתוח במתקפה על כביש 443 והישובים בסביבתו. המטרה היא להפסיק את התנועה והשימוש בכביש ממרכז הארץ לעבר ירושלים. ב. אמצעי נוסף שיתמוך בירי המרגמות והרקטות יהיה ירי מנשק קל לעבר המכוניות שנעות בכביש.
3 יוני 2005: דב וייסגלס (היועץ המדיני של ראה’מ- שרון) בהרצאה באונ’ ת’’א, ’’טילי קסאם אלו חפצים מעופפים שאינם מהוים איום לאומי’’.
6 יוני 2005 : שר הבטחון שאול מופז מכריז כי "ישראל לא תשלים עם הפיכת ערים נוספות בישראל לתואמות שדרות’’. הדברים היו בהתייחסות לדברי הרמטכ’’ל יעלון כי אחרי ההתנתקות תהיה מלחמת טרור ורקטות שישוגרו לעבר ערים במרכז הארץ.
7 יוני 2005: ראש הג’יהאד האיסלאמי בקבטיה ואזור ג’נין נהרג בפעילות צה’’ל בעיירה (תשומת לב בהמשך, למשמעות הפעילות הזו של צה’’ל בג’נין).
15 יוני 2005: הרמטכ’’ל יעלון:"לדעתי התסריט בו צפויות רקטות קסאם לנחות בכפר סבא, הוא ריאלי לחלוטין’’
19יוני 2005: כוחות צה’’ל עצרו את ראיד היגאווי, מפקד חוליה של הגיהאד האיסלאמי באזור ג’נין. החוליה ניסתה לייצר קסאמים. והחשוב מכל:’’ החולייה הזו ביצעה כבר מספר ניסיונות לירי נסיון של רקטות קסאם לעבר הישובים גנים וכדים שבצפון השומרון.
29 יוני 2005: ( מתוך אתר החדשות INN) ’’קציני צה’’ל אמרו לתושבי יהודה ושומרון כי עליהם להכין את ישוביהם למתקפה צפוייה. על פי דיווחים מודיעיניים, בכפרי הרשות הפלסטינית באזור מטה בנימין ויהודה נאגרות פצצות (מרגמה מ.ב.) ואמצעי שיגור.
יוני 2005: מאמר באתר האינטרנט של החמאס: תחת הכותרת:’’ האם יתפתח נשק ההרתעה הפלסטיני (קסאם מ.ב.) ביהודה ושומרון?’’ נאמרים הדברים באופן גלוי. ’המרחק בין קלקיליה לת’’א הכבושה אינו עולה על 7 ק’’מ.. המרחק בין נתניה לטולכרם אינו עולה על 4 ק’’מ... לאחר שתסתיים בניית הגדר (ההפרדה מ.ב.) יתפתחו התנאים להקמת התשתית לייצורם (קסאמים מ.ב.).. העברת הקסאמים מהרצועה לשומרון זה רק עניין של זמן... ’’
5 יולי 2005: ראש אמ’’ן, זאבי- פרקש מתריע ’’...לאחר ישום ההתנתקות קיים סיכוי גבוה שהטרור יחזור’..הפלסטינים עושים מאמץ לפיתוח ירי הקסאם נגד ישראל’’.
6 ספט’ 2005: שר הבטחון, מופז:’’ ארגוני הטירור יעתיקו את מרכז פעילותם מעזה ליהודה ושומרון’’. מוחמד דף:’’ אנו מבטיחים לכם מחר (אחרי היציאה מעזה מ.ב.) שכל פלסטין תהיה גיהנום עבורכם בעזרת אללה’’.
9 ספט’ 2005: (כותרת בידיעות אחרונות), בעקבות דברי תנ’’צ מנש ארביב לראשי רשויות בשרון, ’’ בישובי השרון דורשים מערכות הגנה מקסאמים’’. עוד עולה מדבריהם כי ’’בעבר נורה טיל קסאם מאזור טולכרם לכיוון שדות ניצני עוז שבשרון’’. (נתון זה תואם ומאמת את שנכתב באתר האינטרנט של החמאס, חצי שנה קודם והתייחס לירי קסאם לעבר נתניה מטולכרם מ.ב.).
22 ספט’ 2005: (גלי צה’’ל) ציטוט מדברים בועדת חוץ ובטחון.’’ האירגונים מתכננים פיגועים בצפון השומרון. הם מעבירים ידע מעזה ליו’’ש בעיקר בנוגע לירי תלול מסלול (מרגמות או קסאמים מ.ב.).
25 ספט’ 2005: בהמשך לפעילות צה’’ל בטולכרם, בה נהרגו 3 פעילי ג’יהאד איסלאמי אומר גורם צבאי:’’ הפעילות הלילה בטולכרם נועדה למנוע מצב של ירי פצמרי’’ם (פצצות מרגמה מ.ב.) ורקטות באיזור.’’
25 ספט’ 2005: ראש השב’’כ יובל דיסקין. ’ ארגוני הטרור בג’נין ובית לחם עושים נסיונות להאיץ ייצורו של נשק תלול מסלול (קסאמים, מרגמות מ.ב.) ועושים מאמצים כבירים להעברת מימון ומומחים מעזה ליו’’ש’’.
25 ספט’ 2005: (מתוך מחקר של מכון המחקר אלמסתקבאל (חמאס מ.ב.). ’’ הטילים (קסאם מ.ב.)יגיעו בסופו של דבר לגדה המערבית שתהפוך להיות מרכז ההתנגדות’’.
13 אוקטובר 2005: ראש השב’’כ דיסקין לעיתון MIDDLE EAST NEWSLINE, החמאס מנסים לייצר רקטות קסאם ומרגמות בשלושה אתרים מרכזיים ביו’’ש: טולכרם, ג’נין ובית-לחם. הם עושים שימוש גם בערים כמו יריחו ושכם.’’
30 אוקטובר 2005: ’’ הותר לפירסום (כי ב- 5 בספטמבר): 3 פעילי ועדות ההתנגדות הסתננו לישראל ממצרים. היו בדרכם לג’נין להפעיל מפעל לייצור קסאמים. נעצרו ליד מצפה רמון.השלושה היו פעילי חמאס. מהחקירה עולה כי נועדו להקים תשתית ייצור קסאמים איתנה ולירות אותם בעיקר אל השרון הצפוני והמרכזי. למרות שיוכם של השלושה לחמאס, השילוח והתיכנון נעשו על ידי ’ועדות ההתנגדות העממיות של הפת’ח’ בראשותו של ג’מאל אבו סמהדנה.
31 אוקטובר 2005: גל’’צ: בעקבות הגשת כתבי האישום לשלושת עצורי מצפה רמון, ’’ההערכה כעת במערכת הבטחון היא כי ירי קסאם מיו’’ש למרכז הארץ הוא רק עניין של זמן’.
2 נובמבר 2005: (אתר אינטרנט Nfc , יהונתן דחוח הלוי) החמאס מפתח רקטת קסאם כימית. מסמך שהופץ בין גורמי טרור איסלאמיים ופלסטינים כולל הוראות מפורטות כיצד להכין בתהליך כימי גז כלור. זאת כשלב ראשון לקראת הרכבת ראש קרבי כימי על רקטות הקסאם.
אז יש קסאם או אין קסאם ביו’’ש?
המסקנה המתבקשת היא כי ככל הנראה, כיום (!) אין עדיין בידי הפלסטינים ביו’’ש רקטת קסאם מבצעית. מסקנה זו עומדת בסתירה לתפיסה המחמירה יותר, כפי שמתבטאת בדיווח של האתר ’דבקה’ בו כבר במאי 2005 נטען כי בשטחי יו’’ש קיים פס ייצור מבצעי של הרקטה הזו, כאשר הרכיבים השונים שלה (מנוע, ראש קרבי, חומר נפץ, גוף וכו’) מיוצרים כל אחד באתר אחר ומורכבים באתר נוסף. ההנחה שם היתה כי פס ייצור זה מרכיב בכל שבוע(!) כ- 3 עד 5 רקטות מבצעיות. אילו היו הערכות אלו נכונות הרי שכיום היו כבר ביו"ש בין 100 ל- 180 רקטות מבצעיות, מוכנות לשיגור, מוסתרות איפה שהוא בשטח. לנוכח יכולות הסיכול והחדירה של גורמי הביטחון הישראליים למידע הקשור לנושא זה, קשה להניח שזו תמונת מצב ריאלית. זאת גם לנוכח הפעילות הפלסטינית המעידה על נסיונות חוזרים ונשנים להגיע ליכולות ייצור מבצעיות ביו’’ש, נסיונות שטרם הבשילו.
מתוך סך הנתונים הללו תמונת המצב המתבקשת היא ככל הנראה כזו: יכולת הייצור המבצעית והידע המקצועי נמצאים כיום בעיקר ברצועת עזה. יכולת זו משתפרת בציר הזמן, בטווח ובראש הקרבי של הרקטה. ביו’’ש אין עדיין יכולת מבצעית (כלומר רקטה שניתן לשגרה מ.ב.), אולם קיים מצב של העברת ידע וככל הנראה גם מומחים מעזה ליו’’ש. מרכז הפעילות ביו’’ש בתחום זה נמצא בצפון השומרון. קיימת מוטיבציה גבוהה להגיע למימוש היכולת ביו’’ש. במהלך השנה וחצי החולפות כבר יוצרו דגמים ואפילו בוצעו ניסויי ירי, כולם עד כה נכשלו ברמה כזו או אחרת. רקטות הקסאם צפויות להגיע בסופו של דבר ליו’’ש. מתי? ככל הנראה מהר יותר מכפי שאנחנו חושבים. בינתיים מערכת הבטחון מצליחה לבלום חלקית לפחות את העברת הידע ואת פיתוח היכולת הטכנית. למרות זאת, אם נזכור את תוצאות מבצע ’חומת מגן’ בה הופתע צה’’ל מרמת היכולות והפיתוח בשטח של אמצעי לחימה, הן ברמתם והן בכמותם, הרי שלא נותר אלא להניח שהקסאמים כבר מחממים את המנועים בהרי השומרון וביהודה.


בכתבה הבאה: הקסאמים, מאיפה ניתן לשגרם? מהם היעדים הנבחרים? האם ניתן למנוע? האם המצב ברצועת עזה דומה לזה ביו’’ש? האם האיום הוא קסאמים בלבד?

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות