חיפוש

 

 
לדף הבית >>     מורשת >>

פרופסור יאיר פרג - שש שנים למותו

 

לפני שש שנים הלך לעולמו פרופ' יאיר פרג. מי שנלחם בתוכניות הבניה בתיתורה, עצר בגופו טרקטורים וטווה את דרכה של העמותה לשימור אתרים ונוף במודיעים. ד"ר עפרה אורבך מעלה קוים לדמותו ולפועלו

 

יאיר פרג, הוא האיש שעל שמו, הדרך למרגלות גבעת התיתורה, שהצלתה מהרס הייתה לאחד מהצירים המרכזיים של חייו בשנותיו האחרונות.

יאיר הגיע לאזור מודיעין מירושלים בסוף שנות השמונים, כאשר פרש מעבודתו כפרופסור לבוטניקה וגנטיקה באוניברסיטה העברית, מומחה לצמחים ופטריות. הוא בחר לבנות את ביתו מול גבעת התיתורה, אליה היה קשור בשתי דרכים: האחת, זכרונותיו מקרבות מלחמת העצמאות באזור בהם לחם כפלמחניק בחטיבת יפתח, והשניה, הנוריות הצהובות הייחודיות שגילה כאן. יאיר הסביר שהעושר הצמחי והאקולוגי דווקא על גבעה זו נובע מריבוי בורות המים כגורמי לחות.

מאז התחלת הבניה במודיעין, נלחם יאיר בכל דרך חוקית להצלת גבעת התיתורה מהרס. זאת כאשר בתוכניות העיר הראשונות הייתה התיתורה אמורה להיות מכוסה כולה בנינים ובפסגתה רבי קומות.

יאיר עשה זאת מתוך הכרה עמוקה בחשיבות המורשת ההיסטורית, הארכיאולוגית והאקולוגית, למען תושבי מודיעין העיר ולמען ילדיהם. וגם לקידום עתידה הכלכלי של העיר שיתבסס על התוכן והעומק של מורשת העבר עבור עיר העתיד.

היו שניסו להכפיש אותו ולייחס לו אינטרסים אישיים או מקומיים. אפילו הוגשה נגדו תביעה משפטית על עיכוב לכאורה של בנין העיר. יאיר, כאדם שמעולם לא עשה לביתו, נפגע מכך עד עמקי נשמתו.

יאיר טען שהמכבים ומורשתם היוו ציון דרך בהיסטוריה העולמית. ידעו זאת הבילויים בראשית הציונות וידע זאת הארכיאולוג הצרפתי גראן במאה ה 19, שרצה לרכוש את קברות המכבים להאדרת שם צרפת בעולם.

על אחת כמה וכמה עלינו מוטלת החובה לדאוג שהעיר החדשה לא תהרוס את הבסיס לשמה ולתפארת העבר שלה. השם מודיעין מחייב - מורשת לאומית ועולמית.

בהתאם לכך פעל יאיר להשגת הכרת אונסקו בחבל ארץ המכבים כאתר מורשת עולמי. בגופו עצר את הדחפור של מע"צ, מהרס הגבעה הגיאולוגית, והיה הראשון שהפנה את תשומת לב בוני העיר לקו השבר הגיאולוגי ולצורך בבנייה עמידת רעידות אדמה.

כחבר בוועד המנהל של רשות הטבע והגנים פעל לשמירה על נוף הקדומים של האזור, תוך יצירת טבעת פארקים טבעיים - ארץ מורשת המכבים.

עשרות מאמרים כתב לעיתונות המקומית והארצית על דרך הקמת העיר ועל פגיעתה בסביבתה, כחלק ממאבקיו למען איכות התכנון והבניה. ולא רק על מודיעין, אלא גם לדאגה לכלל מדינת ישראל לדמותה ולעתידה. לעתיד הנגב הגליל וירושלים.

פרופ' יאיר פרג תכנן צמחיה בגן לאומי חדרה וסרב להצעת עבודה לכביש 6, שהטרידה אותו פגיעתו לאורכה של המדינה ובמקורות המים.

אולי המאבקים האלה על הצלת התיתורה, כחלק ממאבקיו למען איכות התכנון והבניה ואיכות החיים בעיר ובאזור גרמו לקיצור חייו. שכן את התקף הלב הראשון קבל במועצה הארצית לתכנון ובניה בדיון על אחת מאינספור ההתנגדויות, שהביא בפניה כבפני גופים תכנוניים אחרים, בשם העמותה לשימור אתרים ונוף במודיעים. עמותה שהוא היה ממייסדיה ומראשי הפעילים שלה.

יאיר חסר לכולנו יותר מתמיד עכשיו. לו היה עמנו כאן, בטוחה אני שהיה פונה במילים חריפות אל משרד השיכון, שבונה כאן את העיר, תוך הרס אתרים ושכיות חמדה. היה מתריע על זיוף התוכניות, להכפלת נפח העיר בשלב א' שלה, ועל עבירה על חוקי הבנייה ופועל נגד שלב ב' של העיר ולמען גן לאומי ארץ המכבים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות