חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חברה וקהילה >>

המלחמה על החינוך התורני

 

הסתה, השמצות, ומכתב מזויף הם רק חלק מהמערכה לפתיחת מסלול תורני בעיר. גלנץ ולוי כינסו מסיבת עיתונאים.  הוחלט להקים צוות לבדיקת הנושא

 

ביום שישי האחרון כינסו מחזיק תיק החינוך עו"ד משה לוי וחבר המועצה עופר גלנץ מסיבת עיתונאים בה חשפו מסכת של איומים והשמצות נגדם ונגד מינהל החינוך כחלק מהדרישה לפתיחת בתי ספר תורנים לא רשמים בעיר והדרישה לפתיחת מסלול תורני בבית ספר משואת נריה.

הדברים צברו תאוצה וביום ראשון השבוע החליטה ועדת החינוך העירונית להקים צוות מקצועי אשר ימליץ על אופן הקמת ופעולת בית ספר יסודי תורני על אזורי, מוכר ורשמי בעיר מודיעין.

ביום שני השבוע התקיימה פגישה עם משרד החינוך בה הוחלט על הקמת ועדה משותפת לבחינת הנושא. ראש העיר משה ספקטור אמר בתגובה לדברים כי הוא מגבה את החלטת הוועדה ואת מינהל החינוך בעירייה.

הזירה התלהטה סביב דרישה שעלתה מהציבור הדתי בעיר לפתיחת מוסדות חינוך תורנים מוכרים שאינם רשמים וזאת בניגוד להחלטת מינהל החינוך, ועדת החינוך ותוכנית האב לחינוך שבעיר, שעל פיה יפתחו רק בתי ספר מוכרים ורשמים ועל פי הקריטריונים.

במסיבת העיתונאים ביום שישי הציגו לוי וגלנץ גם מכתב שמקורו במשרד החינוך, שמורה לעירייה לפתוח את המסלול התורני בבית ספר משואת נריה כשלטענתם המכתב מזויף.

מחזיק תיק החינוך עו"ד משה לוי: "בחודשים האחרונים מתקיים מסע הסתה והשמצה נגדי נגד עופר ונגד בעלי תפקידים במינהל החינוך ומופעל לחץ גם על ראש העיר. הפעולות נעשות על בסיס עובדות לא נכונות, במקרה הקל ולפעמים על בסיס נתונים חמורים יותר. קבוצת הורים זוכה לרוח גבית מסגן ראש העיר מיכאל חרל"פ שמפטם אותם בעובדות לא נכונות, מסית אותם ומעודד אותם להמשך המאבק. התחושה היא שיש פה משהו פוליטי. מי שהספיק להכיר אותנו יודע שמה שחשוב לנו זה החינוך בעיר ומיכאל פוגע בחינוך הדתי בעיר."

גלנץ: "מהיום הראשון במועצה המטרה שלנו הייתה להרחיק את הפוליטיקה מהחינוך. עשינו כל מה שאנחנו יכולים כל הזמן למנוע השפעות פוליטיות על המערכת." גלנץ הדגיש בדבריו כי החינוך הממלכתי דתי בארץ סובל משתי מכות קשות האחת פוליטיזציה של המערכת והשנייה פיצול רב בקרב הציבור הדתי. "החינוך הדתי מתאפיין בקבוצות קטנות שמקימות להם בתי ספר פרטיים וכך נעלם החינוך הדתי ממלכתי".

לעניין דרישת ההורים אמר גלנץ בין היתר כי "יש ציבור גדול שצריך בית ספר תורני בעיר ומה שאנשים רוצים הם צריכים לקבל. אבל המילה תורני משמשת ככסות לסלקטיביות על בסיס סוציו אקונומי או בסיס עדתי או דברים פסולים נוספים ויוצרת חוסר שוויון. כבר לפני שנתיים הצעתי להקים ועדה שתבחן הקמת בית ספר תורני אבל לא הצלחנו לקבל שיתוף פעולה." 

משה לוי: "אני מאמין עד כמה שינתן לתת מענה לצרכים ובקשות כמובן בלי לפגוע. בדיון מקצועי שעשינו הבנו שפתיחת מסלול תורני במשואת נריה יצור פגיעה בבתי הספר ולכן מצאנו שני פתרונות פתיחת תל"ן אחרי שעות הלימוד והובלת מהלך לפתיחת בית ספר יסודי תורני במסגרת מוכרת ורשמית."

לדברי גלנץ ולוי השיא היה כאשר בשבוע שעבר הגיע לעירייה מכתב, מתאריך 30.4, בחתימתו של מנהל המחוז במשרד החינוך, שמעון הראל. המכתב המופנה למנהל מחלקת החינוך מאיר שמעוני ומורה לו לפעול לפתיחת מסלול תורני בבית ספר משואת נריה.

המכתב עורר את חשדם של גלנץ ולוי. גלנץ: "המכתב הגיע בשבוע שעבר כששמעון הראל פרש מהתפקיד בסוף אפריל ושוהה בחו"ל, המכתב לא חתום ואין לו סימוכין. הצלחנו להשיג את שמעון הראל בטלפון והוא הכחיש שכתב או חתם על מכתב כזה. זה נוח שהוא נמצא בחוץ לארץ".

בעקבות החשד שמדובר במכתב מזויף פנו גלנץ ולוי למנכ"ל משרד החינוך בבקשה להקים ועדת בדיקה איך יוצא מכתב מזויף ממשרדו לעיריית מודיעין. ובכוונתם להעביר את החומר גם לבדיקת מבקר העירייה. גלנץ: "המזל שלנו שהזיוף חובבני".

כאמור ביום ראשון התכנסה ועדת החינוך העירונית ולאחר דיון החליטה כי יוקם צוות מקצועי שיכלול אנשי מקצוע, עם עדיפות לאנשים מחוץ לעיר, אשר ימליץ על אופן הקמת ופעולת בית ספר יסודי תורני על אזורי מוכר ורשמי בעיר מודיעין. הצוות המקצועי יקבע ע"י ראש העיר ויהיה כפוף לכללים שנקבעו בהחלטות קודמות של ועדת החינוך. הצוות יתחיל בפעולתו עד אמצע חודש יולי.

בתגובה מסר סגן ראש העיר מיכאל חרל"פ: "דעותיהם של השניים גלנץ ומויש ידועות בציבור המסורתי והדתי לא מכבר ואין צורך לפרט ולהרחיב. הם שוב מתבלבלים עם העובדות וחבל. לצערי, נאלץ הציבור המסורתי והדתי בעיר להילחם פעם אחר פעם אחר זכויותיו הבסיסיות, כך בנושאים הקשורים להקמת בתי כנסת בעיר, כך היה בנושא הקמת ישיבת הסדר, כך בנושא תקצוב לבניית מוסדות חינוך לציבור הדתי, כך בנושא ביטול הגן החובה הממלכתי דתי היחידי במתחם קייזר , כך היה בנושא תגבור תורני בבתי הספר אחרי שעות הלימודים שלא התאפשר להפעיל אותו, כך בנושא של הקמת גנים תורנים, כך היה בנושא הפיטורים התמוהים של רב בית הספר נתיב זבולון. בכל הנושאים האלה ורבים שכמותם ההתנגדות הוסרה בלחץ שלי וע"י פעילות של הציבור הדתי שלא הסכים לקבל את הגזירות."

"לצערי ההתנהלות של 2 חברי מועצה היא פוליטית והם המנסים להשליט את האג'נדה הפוליטית שלהם גם בבתי הספר הממלכתיים דתיים בעיר. על מנת למנוע השפעה פוליטית של חברי מועצה על החינוך הדתי קיימים אנשי מקצוע במשרד החינוך , נציגי המחוז, נציגי הפיקוח ונציגי מינהל החינוך הדתי במשרד החינוך שאמורים להתוות דרך מיקצועית ועצמאית הרחוקה מהתערבות של פוליטיקאים."

עוד מסר חרל"פ כי "השבוע, בפעם הראשונה אחרי כמעט שנתיים של דיבורים, הועלה בוועדת החינוך העירונית הנושא של מתן מענה לציבור התורני הגר בעיר. סוף כל סוף מבינים שני חברי המועצה שצריך לתת מענה תורני בחינוך היסודי לתושבי העיר. לגבי צורת הפיתרון יש מספר כיוונים, אבל על דבר אחד אנחנו מסכימים שצריך לתת מענה. לצערי, לקח להם יותר משנתיים כדי להביא את הנושא לישיבת וועדת חינוך. אכן חזון אחרית הימים."

ראש העיר משה ספקטור אמר בתגובה כי לא יושפע מלחצים. "כראש העיר, אני נותן גיבוי מלא לפעילות ועדות העירייה, ובכללן גם ועדת החינוך, שדנה השבוע בנושא ואמרה את דברה. בנוסף, אני מגבה באופן מלא את מינהל החינוך, שהוא גוף מקצועי לחלוטין, הפועל משיקולים מקצועיים וענייניים. ניתן לראות כי מערכת החינוך בעיר פורחת ומשגשגת כתוצאה מניהול נכון זה."

"גם בישיבת ועדת החינוך השבוע, קראתי לחברי הוועדה לתמוך באופן גורף וללא סייג במדיניות מינהל החינוך, המוביל את העירייה בתחום זה. אני מתנגד לכל לחץ המופעל על מינהל החינוך. עמדתי בנושא ברורה וכך הנחיתי גם את ראש מינהל החינוך: לא נפעל על פי לחצים. אופן ההתנהלות של העירייה ימשיך להיות מקצועי בלבד. "

"עלי להבהיר כי בתפקידי כראש העיר, אני נפגש עם תושבים רבים, המביעים צרכים שונים, לעיתים מנוגדים זה לזה. גם בתחום החינוך התורני עלו צרכים שונים מן האוכלוסייה - היו הורים שביקשו הפעלת מסלול תורני והורים רבים אחרים התנגדו להפעלתו. הנושא עלה לדיון בוועדת החינוך השבוע, והוחלט כי יקום גוף מיוחד שייבחן את הנושא וימליץ על דרכי הפעולה. ועדת החינוך קבעה קריטריונים ברורים להקמת בתי ספר ייחודיים בעיר, וברור כי אנו נמשיך ונפעל בהתאם לקריטריונים אלה".

משרד החינוך לא התייחס בתגובתו לנושא המכתב אלא מסר רק כי בפגישה שנערכה ביום שני השבוע במחוז ירושלים בין נציגי המחוז לעיריית מודיעין הוחלט על הקמת ועדה משותפת לבחינת נושא הקמת בית הספר בעיר מודיעין.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
יש לי שאלה לגדי ברקאי
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות