חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

לנסוע ב-443 או לא?

 

בג"צ הוציא צו על תנאי למדינה לנמק מדוע לא תתאפשר תנועת פלסטינאים בכביש 443 - האם זו פגיעה באיכות חייהם או פגיעה בחייהם של ישראלים

 

ביום חמישי הוציאו שופטי הבג"צ, דורית ביניש אדמונד לוי ויוסף אלון. צו על תנאי נגד המדינה, לנמק בתוך חודשיים מדוע לא תתאפשר תנועת פלסטינאים בכביש 443.

בנוסף נדרשת המדינה לשאלה מדוע לא תוסרנה החסימות, שהוצבו בדרכים המחברות את הכפרים באזור אל הכביש.

הצו ניתן בשל עתירה, שהגישה בחודש מרץ, האגודה לזכויות האזרח בשם ראשי כפרים ו-18 תושבים פלסטינים נוספים מהכפרים, השוכנים לאורך 443.

על פי כתב העתירה: "כביש 443 הינו הכביש המרכזי בדרומה של נפת רמאללה ועורק התנועה הראשי, המחבר את הכפרים שבאזור עם העיר רמאללה. ראשיתו של כביש זה עוד בימי המנדט הבריטי, ומאז ועד לראשית האינתיפאדה השנייה, שימש כציר התנועה המרכזי של תושבי האזור, ובכללם רבבות התושבים המתגוררים בכפרים העותרים. מאז פרוץ האינתיפאדה השניה החל הצבא לאסור על תנועתם של פלשתינים בכביש זה, ברכב או ברגל".

עוד נכתב בעתירה כי: "מדובר באיסור כללי, החל גם במקרי חירום ובמצבי מחלה. גם העברת סחורות, שמגיעות מישראל או מאזורי הגדה המערבית ומיועדות לכפרים הפלשתינים, איננה אפשרית עוד דרך הכביש. וחסימות שונות הוצבו לרוחבן של הדרכים המחברות את הכפרים לכביש זה".

הטענה היא כי "האיסור על תנועת פלשתינים בכביש מפקיע מאוכלוסיית האזור את האפשרות לעשות שימוש בכביש הראשי היחיד הקיים באזור ואשר שימש אותם במשך עשרות שנים כעורק התחבורה המרכזי בינם לבין עיר המחוז רמאללה... חסימת הכביש בפניהם הותירה לתושבים רק שימוש בדרך משובשת ומפותלת וארוכה פי כמה וכמה - במרחק, בזמן ובעלות הנסיעה... משך הנסיעה מהכפרים לרמאללה הוכפל ואף שולש. במקום נסיעה של כרבע שעה בכביש נוח, אורכת כיום הדרך בין 45 דקות, בתנאים נורמליים ... נמנעה גישה ישירה אל מאות דונמים, הנמצאים דרומית לכביש ונטועים באלפי עצי זית מניבי פרי. הגישה לאדמות אלה נעשתה ארוכה ומסורבלת בהרבה, וכך גם העברת התוצרת החקלאית לרמאללה, והדבר הביא לנזקים כספיים גדולים מאד לרבים מהתושבים, ובמיוחד לאלה, שפרנסתם היחידה היא מחקלאות".

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר הארגון "שורת הדין" - Israel Law Center, בקשה, בשם הארגון שבראשו היא עומדת, להצטרף כמשיב נגד עתירתה של האגודה לזכויות האזרח בדבר פתיחת כביש 443 (ירושלים- מודיעין) לתנועת רכבים פלשתיניים, ונגד הסרת החסימות שהציב הצבא על דרכי הגישה של שישה כפרים ערבים באזור אל הכביש. בכך מצטרף הארגון לעמדת המדינה.

את הבקשה הגישה עו"ד לייטנר בשמם של יותר מ-120 אזרחים ישראלים, העושים שימוש יומיומי בכביש ו/או מתגוררים לאורכו. בבסיס הבקשה עומדת הטענה כי פתיחתו מחדש של כביש 443 לתנועת כלי רכב פלשתיניים יגביר את נסיונות הפיגועים בכביש זה, ויביא לפגיעה בבטחונם ובחייהם של אזרחים ישראלים, יהודים כערבים, העושים שימוש בכביש.

הערות אישיות: אכן, מניעת השימוש מכפריי כביש 443 מלעשות בכביש שימוש, פגעה באיכות חייהם. עם זאת, הבא נבדוק מספר טיעונים המצויים העתירה, ראשית "רמאללה - עיר המחוז".

בעניין זה רק נזכיר, כי עד שנת 1948, עיר המחוז של כל כפרי האיזור היתה דווקא לוד. כלומר, רמאללה היא עיר המחוז כ-55 שנה בלבד. בתקופה זו כביש 443 בקטע הרלוונטי שימש רק את הכפרים הצמודים לו. סה"כ 6 כפרים בלבד בית סירא, צפא, בית עור תחתא, חרבת אל מצבח, בית עור פוקא, א-טירה).

בית ליקיא, למשל, הגיעה לרמאללה בדרך אחרת. היא חוברה רק בסוף שנות ה-70 בכביש ל-443. מאידך, בשם ה"מידתיות" אותה קבע בית המשפט ביחס לפגיעה בפלסטינאים, כביש מספר 3, נסגר אף הוא על ידי הצבא, ומאותם שיקולים. סגירתו פגעה במספר כמעט זהה של אנשים, תושבי מכבים רעות ובית חורון, שנאלצו מאז לעקוף את החסימה בדרכם דרומה. רק פתיחת כביש 20, החוצה את העיר מודיעין, פתרה את הבעייה.

שנית: "הכבישים העוקפים ארוכים ומסוכנים": ומי שומר אותם כך? הרשות הפלסטינאית! נזכיר כי האחריות לכבישים הללו היא בידי הרשות. ולעניין זמן הנסיעה בהם: רק נזכיר שחוליית הרצח שפיגעה באחד מהם נמלטה מכוחות צה"ל לעבר רמאללה. זמן הגעתה לרמאללה ארך כ-15 דקות...

ושלישית: כביש 443 הפתוח לרכב פלסטינאי הפך יותר כיעד לפיגוע באמצעות רכב נוסע מאשר כנתיב תחבורה מרכזי לפלסטינים עצמם. נזכיר שסגירתו בוצעה לאחר גל טרור של ירי מרכב נוסע לעבר מכוניות ישראליות בכביש. עד כדי סגירתו לנסיעה בשעות החשיכה. פתיחתו היא למעשה פתיחת אופציה מחדש לביצוע "פיגועי פגע וברח".

ורביעית: לעניין העברת התוצרת החקלאית - אין בטיעון זה שום ממשות. ההבדל שבין 15 דקות או ארבעים דקות בהעברת תוצרת חקלאית לעיר רמאללה, אינו רלוונטי מול סיכון חיי האדם הכרוך בפתיחת כביש 443. הפטרוזיליה תעמוד בטלטלות הדרך ללא מאמץ מיוחד.

והערה לסיום: כביש 443 כן משמש את צורכי הפלסטינאים בכל הקשור לשינוע רחב היקף. הן של דלקים, הן של סחורות ייבוא והן של מכוניות גנובות וסמים...

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות