חיפוש

 

 
לדף הבית >>     מורשת >>

חרדים לחיטה

 

עשרות חרדים קצרו חיטה לצלילי מוסיקה חסידית בשדה שבין מכבים לרעות. למה הגיעו השבוע חברי קהילת קרליל-סטולין למודיעין ואיך זה קשור לחמסין?

 

מי שנסע בצהרי יום רביעי השבוע על כביש יאיר פרג שפשף את עיניו אל מול המחזה המאוד לא שגרתי: עשרות חסידים הרימו כוסית "לחיים" באמצע שום מקום, פשטו על שדה החיטה הגדול שבין מכבים לרעות וקצרו במרץ רב חיטה, אותה הכניסו לשקים לבנים ומאווררים.

בתום כשעה וחצי של עבודת קציר, קיפלו החרדים את הסככה אותה הקימו במקום, את מערכת ההגברה שהשמיעה מוזיקה חסידית, העמיסו את שקי החיטה על מכוניותיהם ונעלמו כלעומת שבאו.

החרדים שהגיעו לקצור את החיטה, שייכים לקהילת קרליל-סטולין. קהילה שמונה כאלפיים משפחות מהן כ-1,500מתגוררות בירושלים (בעיקר בגבעת זאב) ו-500 משפחות בניו-יורק.

קציר החיטים השבוע נועד לספק קמח להכנת מצות שמורות לפסח בשנתיים הקרובות (תשס"ח-ט').

למי שלא זוכר, השנה הקרובה היא שנת שמיטה. השימוש בתבואה שנקצרת בשנה זו אסור לחלוטין, כמו גם נטיעות או אכילת פירות שגדלו ונקטפו בשנה הזו. אחת הבעיות המרכזיות שעולות בשל כך היא מציאת מקור חיטה וקמח אמינים ללא חשש של אכילת חיטה המקודשת ב"שביעית" (שמיטה).

קהילות חרדיות קטנות יכולות להרשות לעצמן לאסוף בעצמן את החיטה ולשמור אותה עד למועד אפיית המצות, באופן עצמאי. בדרך זו הן מבטיחות את עצמן מכל טעות או הטעייה אפשרית. בדיקת לחות של הגרעינים בשדה שליד מכבים נערכה דקות ספורות קודם לתחילת הקציר, כדי לוודא שהגרעינים יבשים לחלוטין.

לדברי הרב צ'קוטאי, שהתבקש להיות פרשן לעת מצוא, יום רביעי השבוע היה יום אידיאלי לקציר החיטה בשל החום הרב והיובש ששררו בשעות הצהריים.

בדרך זו, אומר צ'קוטאי, ניתן להבטיח את יובש החיטה שנקצרת. לשם כך, הובאו גם שקי רשת מאווררים וחדשים. זאת כדי למנוע הצטברות לחות בשקים לאחר הכנסת החיטה. ובכך למנוע כל פקפוק, אפילו קל שבקלים, של לחות. ימי השרב שלאחר חג השבועות נבחרים בקפידה לשם יציאה לקציר החיטה שנועדה למצות השמורות.

החיטה נלקחת לאתר איחסון של הקהילה. שם היא נשמרת עד לרגע אפיית המצות השמורות בפסח הקרוב, ובזה שלאחריו.

מה יקרה אם תימצא לחות בחיטה? היא תהפוך לקמח רגיל לאפיית לחם והקהילה תצטרך למצוא מקור קמח אמין אחר לאפיית המצות השמורות.

לדברי אחד הנוכחים במקום, "החיטה הזו שאנחנו קוצרים עכשיו היא הטובה והאמינה ביותר. כי אנחנו מכירים כל גרגר וגרגר ולא נהיה תלויים באישורים שלפעמים אמינותם בספק".

מערכת MCITY מודה לרב צ'קוטאי על הסבריו וביאוריו.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות