חיפוש

 

 
לדף הבית >>     צרכנות מקומית מודיעין >>

שיקולים בקביעת משמורת ילדים

 

בשנה-שנתיים האחרונות אנחנו עדים לוויכוח חריף שמתרחש בין גברים ונשים שעברו תהליכי גירושים וכן בין פוליטיקאים, משפטנים, אנשי מקצוע מתחום הרווחה ועוד. הוויכוח נסוב סביב שאלת חזקת הגיל הרך.

 

בשנה-שנתיים האחרונות אנחנו עדים לוויכוח חריף שמתרחש בין גברים ונשים שעברו תהליכי גירושים וכן בין פוליטיקאים, משפטנים, אנשי מקצוע מתחום הרווחה ועוד. הוויכוח נסוב סביב שאלת חזקת הגיל הרך.

חזקת הגיל הרך, היא קביעה בחוק הישראלי לפיה במקרה וזוג מתגרש הרי שכל ילד עד גיל 6 חייב להישאר במשמרת האם. הטענה היא שהילד עד גיל זה זקוק לאימו ולכן עליו להישאר אצלה. טענת הגברים היא, שזה פוגע ביכולת שלהם לתפקד כאב וכן פוגע בהם מבחינה כלכלית, מאחר והם צריכים לפרנס את עצמם, את האם ואת הילד, לכן יש בכך משהו לא שוויוני.

חזקת הגיל הרך נכנסת לשאלה כללית רחבה יותר, מה הם השיקולים בקביעת משמורת ילדים. כל מי שמתעסק בתחום של פרידות בין בני זוג עם ילדים יודע, משמורת ילדים והסדרים אחרים בגירושין, זו שאלה כבדה, משמעותית, שיכולה לא רק לגרום קרע ביחסים שבין ההורים (יחסים שמן הסתם, כבר אינם כפי שהיו, ולראיה הם בחרו להתגרש), אלא היא יכולה להשפיע על הילדים ועל עתידם.

שאלת משמורת ילדים והסדרים אחרים בגירושין עולה בדרך כלל, כאשר מדובר בילדים קטנים יותר מאשר מדובר בילדים גדולים, אז ניתנת יותר משמעות לרצון הילד. בכל מקרה, בית המשפט יקבע את השיקולים על פי טובתו של הילד כפי שהוא רואה לנכון. זה יהיה השיקול העיקרי שינחה אותו, מתוך כך שהוא רואה את עצמו נציגו של הילד בדיון ומי שאמור לשמור על האינטרס שלו.

מה הם השיקולים בקביעת משמורת על ילדים

השיקול הראשון שאמור להנחות הוא דעת מומחים. בית המשפט ינחה מומחים מטעמו לבדוק את המסוגלות של בני הזוג לתפקד כהורים. המבדקים ייערכו על פי פסיכולוגים, סוציולוגיים ואנשי רווחה. בין היתר, ייבחנו את מצבם הכלכלי, היכולת שלהם להעניק להם מיקום מגורים בריא, השפעה חיובית, סוג הטיפול והגידול שהם יכולים להעניק לילדים ועוד.

שיקול שני הוא כאמור הגיל של הילד. ככל שהילד קטן יותר, גדל הסיכוי שהאימא תקבל משמורת עליו. ככל שהילד גדול, כך הרצון שלו ישפיע. בין היתר, ישפיעו היחסים עם ההורים, היכולת שלו להתנהל באופן עצמאי, הצרכים שלו.

שיקול שלישי, המיקום בו ההורים מתגוררים. לשופט יש אינטרס שלא לקרוע את הילד מחייו הקודמים, לא לגרום לו לעבור לגור בעיר אחרת ולהרחיק אותו מחבריו ובית ספרו. בין היתר מתוך הבנה, שהוא חווה טראומה אחת של גירושים ואין סיבה שהוא יצטרך לחוות טראומה נוספת. לעיתים אין ברירה, אך השופט ינסה לעשות הכל בשביל למנוע זאת.

חשוב להבהיר לפני סיום, משמורת ילדים והסדרים אחרים בגירושין, נעים בין השאלה של טובת הילד לרצון הילד. השופט, כאיש אחראי אשר תפקידו לדאוג לטובת הילד, יבחן תחילה את ההיבט הזה, ורק אם ישתכנע שאכן רצונו הוא גם טובתו, אז הוא ינקט באופן שאכן ימלא אחר מה שהילד רוצה.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות