חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

רב הנסתר על הגלוי

 

החלטה חסרת תקדים, עם מרכיבי אי ודאות רבים, לשנוי פריסת אנטנות הסלולר בעיר ירדה לטמיון. מספר חברי מועצת העיר אליהם פנינו במטרה להבין את הסיבות סבלו מ”בלאק-אאוט”. רק חיים ביבס הואיל בטובו לחשוף בפנינו את פתרון התעלומה

 

בשלהי הקדנציה הקודמת של מועצת העיר התרחשה סביב שולחן המועצה דרמה של ממש כשנדונה תכנית ייחודית וחסרת תקדים להחליף את אנטנות הסלולר הגדולות (הפולטות קרינה חזקה), המוצבות במספר מוקדים בעיר, באנטנות קטנות רבות הרבה יותר אך בעלות קרינה חלשה יותר. על פי התכנית המקורית ביקשו בעירייה לרשת את העיר באנטנות קטנות מסוג זה למרות אי הוודאות הגדולה לגבי השפעתן על בריאות התושבים.  

ההחלטה התקבלה פה אחד באופוריה ובהרגשת חג. חלק מחברי המועצה התגאו בכך שמודיעין תהייה הראשונה לבצע שינוי כזה ותהווה מודל לחיקוי עבור ערים רבות אחרות.

פעיל ציבור מוכר בעיר אשר ביקש להישאר בעילום שם אמר לנו לאחרונה: "אם אני הייתי חבר מועצת העיר הייתי מצביע חד וחלק וללא היסוס נגד התוכנית. פשוט קטונתי. אין לי את ההכשרה המתאימה ואת הכלים הנכונים לקבל החלטה כל כך חשובה וגורלית כמו זו עם השלכות לטווח הארוך. אין לי כוונה לטעון שהתוכנית גרועה. יכול בהחלט להיות שהיא טובה, אבל אני לא הייתי מהמר בקבלת החלטה עם כל כך הרבה מרכיבי אי וודאות. לא הייתי מסתכן בלשחק בבריאותם של התושבים. מי שדואג ולו במעט לרווחת התושבים מן הראוי שידאג להרחיק את הצרה הזאת מרחק רב מן הבתים ובוודאי מגני ילדים, בתי ספר, מבני ציבור וכו’. מדוע פרנסי העיר מודיעין ללא בושה ונקיפות מצפון רצים להיות ’ראשונים בארץ’ להקרין את תושביהם".

ההחלטה, כאמור, התקבלה בשלהי הקדנציה הקודמת בשנת 2012. מספר חברי מועצה גילו אז אומץ ציבורי כשהתבטאו בישיבה כנגד חוסר שקיפות. חבר מועצת העיר אלכס וינרב, שליווה את התהליך בקדנציה הקודמת בתור סגן ראש העיר הממונה על איכות הסביבה, הביעה את מחאתו על כך שהתוכנית לא פורסמה לציבור. הוא ביקש לדחות את ההצבעה בחודש ובינתיים לפרסם את הפריסה לתושבים. וינרב טען, בצדק רב, שלא יתכן שתושבים יראו שאושרה תוכנית וליד ביתם יש אנטנה כשהם לא ידעו על כך מראש ולא יכלו להתנגד. הוא הדגיש שאינו נגד התוכנית אבל שאל היכן השקיפות כשמדובר בבריאות התושבים. יש הרבה מאוד אנטנות קטנות, הקרויות ’מתקני גישה’, שפזורות בעיר והתוכנית מתעלמת מהן כאילו שלא היו קיימות. וינרב ביקש שיציינו היכן האנטנות הקטנות הנסתרות. מדובר באנטנות בתוך הבתים שאף אחד לא יודע היכן הן ואנשים מקבלים עבורן כסף. "אנו צריכים מידע אמין, מלא ומדויק כדי שנוכל לישון בלילה בשקט", סיכם וינרב את דבריו.

חבר המועצה דאז שלום דהאן הצטרף לבקשתו של וינרב לדחות את ההחלטה בחודש: "אני חושב שמראית העין חשובה פה. עם כל העבודה הטובה והחשובה שעשו פה, אם חיכו כבר חמש שנים ימתינו עוד חודש כדי שההחלטה הזו תתקבל בצורה הרבה יותר טובה. זו ההחלטה הכי חשובה שהתקבלה כאן על השולחן מאז שאני חבר מועצה". 

גם חבר המועצה יצחקי חן הצטרף למהרהרים לגבי עיתוי אישור התוכנית: "עד שוינרב דיבר הייתי משוכנע שאני בשל לחתום על ההסכם. אבל אחרי ששמעתי את דבריו בנושא חוסר השקיפות, אני חושב שלפני שחותמים צריך להפיץ את התוכנית לתושבים באופן כזה או אחר כדי שיוכלו להגיש התנגדויות בדיוק כמו בתהליך בנייה. דווקא בגלל שמדובר במשהו מאוד ייחודי ובדבר תקדימי ויוצא דופן, צריך לתת לתושבים פרק זמן להגיש התנגדויות ואז נצביע, נרגיש שעשינו עבודה גם מקצועית וגם שקופה. שווה לעשות עוד את המהלך הזה וזה ייתן הרגשה שכנבחרי ציבור הלכנו עד הסוף". 

קשה להאמין, אבל למרות דבריהם הנוקבים והברורים של שלושת חברי המועצה הללו, מספר דקות לאחר מכן המועצה הצביעה בעד התוכנית פה אחד.

היום ניתן לספר, כי ההחלטה הבעייתית הזו מעולם לא יושמה. משום מה בעירייה שמרו על כך בסוד ודבר הביטול לא הובא לידיעת הציבור ומועצת העיר אף לא עודכנה בנושא. לאחרונה פנינו למספר חברי מועצה שהיו מעורבים בזמנו בהחלטה וניסינו לברר מה עלה בגורל התכנית, מדוע לא יושמה, ומי קיבל את ההחלטה לבטל. אותם חברי מועצה סבלו, משום מה, מ"בלאק-אאוט", איש לא זכר ולא ידע.

את המצב הציל ראש העיר חיים ביבס אליו פנינו השבוע בנושא. ביבס ידע לספר לנו, כי התכנית לא קרמה עור וגידים מאחר והעירייה הכינה חוזה מקיף ומפורט עם דרישות רבות מאוד מחברות הסלולר. על החוזה הזה היו אמורות לחתום כל חברות הסלולר, אך כולן בלי יוצא מן הכלל סרבו לעשות זאת.

האם הרווחנו או הפסדנו? לעולם לא נדע.  

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות