חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

נקמת הדם שטרם הסתיימה

 

רצח שארע לפני כחמש שנים אפריל 2001 בכפר צפא מאפשר לנו הצצה מקרית אל פרשייה ארוכת שנים של סכסוכי חמולות ורציחות מתמשכות, כאן’ מטרים ספורים משלוות העיר מודיעין.

 

ב-9 באפריל 2001 נרצח יוסוף פלנא, כבן 38, תושב הכפר צפא ובן חמולת פלנא. יוסוף השתחרר רק לאחרונה מהכלא לאחר שריצה עונש מאסר על פעילות באירגון הפת"ח. קולות הירי הרמים נשמעו היטב עד לפאתי מודיעין, מכבים ורעות. בסביבות השעה שמונה וחצי בערב יצאה קבוצת חוגגים ממשפחת פלנא לרחובות הכפר. תוך כדי, נפתחה לעברם אש אוטומטית. יוסוף פלנא, נפגע ומת במקום. הירי נמשך דקות ארוכות. בתחילתו, נשמע אף פיצוץ עז, ויתכן שאף הושלך רימון או מטען. הלוייתו של יוסוף פלנא נערכה בצהרי יום שני ובניגוד להלוייה הקודמת שנערכה אחרי הרצחו של ג’מאל נאסר, הלויה עברה בשקט יחסי.

סכסוך הדמים בין משפחת פלנא למשפחת נאסר, שתיהן מהכפר צפא, הפך בשנתיים האחרונות לריטואל קבוע. כזכור, התעורר הסכסוך הישן מתרדמתו, לאחר שמחמוד נאסר, בן לחמולת נאסר, החליט לחזור לכפר אחרי שגלה ממנו למשך כחמש שנים. מחמוד נאסר, שרצח לפני כשבע עשרה שנים, את מחמוד פלנא, גם הוא בן הכפר צפא, עשה זאת במכות של מוט ברזל. כשיצא מחמוד נאסר מכלא אשקלון לפני 11 שנים, הוא חשש לשוב לכפר. לכן גר זמן מה ברמאללה, אולם משגברו געגועיו לכפרו ומשפחתו עקר לבית-סירא, הסמוך לכפרו צפא.

תושבי בית סירא לא אהבו, בלשון המעטה, את הסכנה שנכנסה לכפרם. הם ידעו היטב מהו פוטנציאל הסיכון הטמון בקרבה לאיש הזה. לכן הם פשוט סילקו אותו מהכפר. אשתו של מחמוד קיבלה רשות הגירה לארה"ב. את הזמן שנותר עד להצטרפותו אליה, חשב מחמוד לבלות בביתו שבצפא. בתוך פחות מחודש, הוא נרצח. הרוצח שהתחפש לזקן, רוקן בו את כל המחסנית של המ-16. הרוצח אגב, לא נתפס עד היום. בכל הכפר יודעים בדיוק מאיזו משפחה בא הרוצח. למרות שאז, ניסו להציג גם אפשרויות אחרות, פליליות למשל. לכן, אף אחד לא התפלא, כאשר כחצי שנה אח"כ נעשה נסיון נוסף לרצח. הפעם היו הקרבנות בני משפחת פלנא. הירי בוצע ביציאה מהתפילה, למרגלות המסגד המרכזי של צפא. בעקבותיו נפצעו שני בני חמולת פלנא. אבל אף אחד לא מת. אז אמרו שעד שלא ייכרה קבר, החשבון לא סגור. אפילו איומיו של הראיס, אבו-עמאר (אללה ירחמו), כי אם לא תיפסק האלימות בכפר, הוא ידאג "לעשות שם סדר אחת ולתמיד", לא מנעו את המשך הסידרה. כאמור הפרק הנוסף אכן ארע.
לדברי תושבים בכפר, "זהו סכסוך קשה יותר לפתרון מהסכסוך הישראלי פלסטינאי.לדעתם, לא נראה שאי פעם הוא יסתיים".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות