חיפוש

 

 
לדף הבית >>     >>

המיסיונרים האורתודוכסים בחינוך הממלכתי

 

הדתה בפעולה: מודיעין חופשית דורשים לבטל ולמנוע מיידית את כניסת כל העמותות הדתיות, הגרעינים התורניים, מטיפים ומיסיונרים דתיים למיניהם, למערכת החינוך הלא דתי בעיר, בכל הגילאים. מכתבו של חבר המועצה אבי אלבז לראש העיר.

 

לכבוד   מר חיים ביבס, ראש העיר  מודיעין-מכבים-רעות  

מר ביבס שלום,

הנדון: ביטול פעילות עמותות דתיות וגרעינים תורניים במערכת החינוך הממלכתי הלא דתי בעיר

מכתבי המצ"ב אליך בתאריך 31 במאי 2016

הורים רבים מהציבור החופשי בעיר, פנו אליי במהלך השנים האחרונות, והביאו לידיעתי מידע רב על פעילות אינטנסיבית של עמותות דתיות וגרעינים תורניים שפועלים בבתי הספר במערכת החינוך הממלכתי הלא דתי בעיר (גני ילדים, יסודי, חטיבה, תיכון).

ההורים מודאגים לנוכח הפער ההולך ומתרחב בין תכני החינוך שמועברים היום לילדיהם, לבין הערכים החילוניים והליברליים שהחינוך הממלכתי היקנה לתלמידים מאז הקמת המדינה, והולכים ונשחקים מאז התגברות פעילות ההדתה של הארגונים הנ"ל בעשור האחרון במערכת החינוך הממלכתי בכל מדינת ישראל.

משרד החינוך קיצץ בבשר החי וגרם לכך שמקצועות קריטיים צומצמו או נשמטו: ערכי הדמוקרטיה, ההומניזם והליברליזם כמעט ולא נלמדים, מדעים מדוייקים ומדעי הרוח ברמה בלתי-מספקת, לימודי התרבות והאמנות נדחקו החוצה. פילוסופיה, כלכלה ושפות, לומדים רק במגמות נדירות.

מצד שני, בשנים האחרונות משרד החינוך מגדיל בשיטתיות את כמות התכנים היהודיים על ידי תוספת של מקצועות שלא היו קיימים בעבר כגון: מורשת ישראל, תרבות ישראל והכנה לבר מצווה – שמות המהווים מסווה ללימודי דת, לצד שימור מקצועות מסורתיים כגון תנ"ך או יחידות גדולות במיוחד העוסקות ביהודים בלבד, בשיעורי ההיסטוריה והספרות.

בשל חוסר העניין והיכולת של מורים להעביר שיעורים אלו, הם מועברים פעמים רבות על ידי נציגי עמותות חיצוניות דתיות מפי "מורים" שהם בנות שירות לאומי, תלמידי ישיבות הסדר וגרעינים תורניים – היהדות הנלמדת על ידי "המורים" היא דת בגרסה אורתודוקסית אחידה, שבה יש מי שיודע ומבין, ומי שלא יודע וצריך הכוונה. 

הזנחת הלימודים החילוניים והגברת לימודי היהדות יגרמו לכך שילדינו ימצאו את הידיים והרגליים בבית הכנסת, אבל יחסרו את הכלים שיפתחו אותם גם לעולם הגדול שמציעה התרבות הכלל אנושית. 

עפ"י פרסום בעיתון הכלכלי "דה-מרקר", ולפי נתונים של אגף החשב הכללי במשרד האוצר ושל משרד החינוך, "תרבות יהודית ישראלית", הכלולה בתקציב משרד החינוך, כוללת תקצוב בסך       כ- 110 מיליון שקל בשנה ליותר מ– 100 עמותות פרטיות, שכמה מהן פועלות בנושאים כמו החזרה בתשובה, עידוד הקמת בית המקדש השלישי והתאמת החיים המודרניים להלכה.

משרד החינוך עצמו אינו מנסה להחזיר תלמידים בתשובה, אך הוא פותח ומתקצב את בתי הספר בפני גופים בעלי זיקה פוליטית ברורה, למפלגות החרדיות או למפלגת הבית היהודי.

כמו כן, משרד החינוך מתקצב ארגונים דתיים כמו ישיבות וסמינרים חרדיים, שאינם שייכים לתוכנית "תרבות יהודית ישראלית". ב- 2017 העביר המשרד ליותר מ–1,000 ארגוני דת אלה כמיליארד שקל בסך הכל, כולל תקצוב של מאות רשויות מקומיות עבור פרויקטים של חינוך תרבות ודת.

במסגרת פעילות זו מועברים לילדים תכנים בעלי אופי דתי במסווה של חינוך לערכים ולמורשת ומסורת יהודית, ע"י צעירים/ות מאותם ארגונים, אשר לא עברו שום הכשרה ולא הוסמכו מקצועית להוראה או לחינוך.

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם לאחרונה, מאשש את הטענות למימון לא תקין של הגרעינים התורניים הפעילים בערי המרכז, ומוכרים כמקורבים למפלגת הבית היהודי.

יהיו כאלו שיטענו את הטיעון השחוק "מה רע בקצת יהדות"? ובאמת אין שום רע בקצת יהדות.

אלא שמערכת החינוך עמוסה בכמויות מטורפות של יהדות בעוד שהלימודים האוניוורסליים, בעיקר במקצועות ההומניים, הולכים ומצטמצמים.

העמותות פועלות להחדרת "זהות יהודית-דתית, מורשת יהודית, ערכים יהודיים לילדים ונוער בחינוך הממלכתי, והעמקת אחדות העם" – המשמעות הפשוטה היא החזרה בתשובה. 

מי שחפצה נפשו בלימודי יהדות מוגברת, יואיל וירשום את ילדיו במערכת החינוך הדתי/תורני/חרדי

מודיעין-מכבים-רעות היא עיר עם ציביון חילוני שאנו רוב תושבי העיר רוצים לשמר.

בידי העירייה נתונות הסמכויות למנוע לחלוטין מהעמותות הדתיות והגרעינים התורניים כניסה לבתי הספר במערכת החינוך הממלכתי הלא דתי. 

אתה כראש העיר שנבחרת ברוב קולות של הציבור החופשי בעיר, חייב לייצג את הציבור שבחר בך ולאפשר לו את הזכות הבסיסית לחינוך עפ"י ערכיו.

אנו סבורים כי את קביעת האיזון בין אורח החיים החילוני למסורת היהודית, יש להשאיר לשיקול דעתה האינדיווידואלית של כל משפחה. זכותם של ההורים להיות מעורבים בקביעת התכנים החינוכיים.

נושא האמונה הוא נושא אישי ואין מקום לחינוך דתי בקרב אוכלוסיה שרובה ככולה חילונית.

אנו דורשים להחזיר לגננות, למורים, למחנכים ולהורים את האחריות לחינוך לערכים ולמורשת, ומתנגדים בתוקף לשילובם של ארגונים השואפים להכתיב לציבור החילוני בעיר מהי זהות יהודית.

לשיטתנו, אין במערכת החינוך הממלכתי מקום לגורמים שהגישה שלהם אומרת שהציבור החילוני הוא "חסר זהות" ולכן הוא "זקוק לזהות יהודית כאוויר לנשימה!".

גישה זו מבטלת את הזהות של האדם היהודי-חילוני בפני היהודי-דתי, ולא נקבל זאת בתוך מערכת החינוך הממלכתי בעיר.  

ברור לנו שבמערכת החינוך הדתי לא מתקיימות פעילויות של עמותות חילוניות, ולא מאשרים לימוד של מסמכי "כפירה" על ערכים חילוניים, הומאניים, ליברליים וכו’ וזהו לא הדבר היחיד שקיימים בו חוסר סימטריה וחוסר הדדיות משוועת בין זכויות המגזר הדתי לבין זכויות המגזר החילוני.

כידוע, מורה דתי עם כיפה על ראשו, יכול ללמד בבתי ספר לא דתיים וזה בסדר, אך מורה חילוני לא יכול בשום פנים ואופן ללמד בבתי ספר דתיים.

לאור האמור לעיל, ולקראת פתיחת שנת הלימודים בתחילת ספטמבר, אנו חברי עמותת

מודיעין חופשית דורשים לבטל ולמנוע מיידית את כניסת כל העמותות הדתיות, הגרעינים התורניים, מטיפים ומיסיונרים דתיים למיניהם, למערכת החינוך הלא דתי בעיר, בכל הגילאים.

במקביל, אנו דורשים לשלב במערכת החינוך הממלכתי, ובכל הגילאים, תכנים בנושאים הבאים:

  •  חינוך להומניזם, ליברליזם ולדמוקרטיה מגיל צעיר;
  •  קידום פתיחות לעולם הרחב;  
  • ציונות, התנדבות, זכויות האזרח, שיוויון מגדרי.
  • תודעה חברתית-כלכלית
  •  יצירת אקלים חינוכי חילוני - משתף, חקרני, שוחר ידע ותרבות;
  •  עידוד ביטוי עצמי, חשיבה ביקורתית ויצירתית בתחומי האמנויות, מדעי הרוח והטבע; 
  •  טיפוח קהילתיות חילונית ואחריות חברתית;
  •  טיפוח התרבות העברית על מקורותיה היהודיים ההומניסטיים. 

אנו שומרים לעצמנו את הזכות לפעול בכל האמצעים החוקיים והרלוונטיים, בכדי להיאבק בתופעה פסולה זו, בשיתוף פעולה עם ארגונים חילוניים במדינה, כולל הפצת מנשרי הסברה במערכת החינוך הממלכתי והממלכתי דתי בעיר. 

   בברכה, אבי אלבז

  חבר מועצת העיר    יו"ר מודיעין חופשית

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
כל מה שקורה בעיר באנר הדר
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות