חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

משמורת ילדים

 

נושא משמורת ילדים מתייחס לעניין חובת שני ההורים בטיפול מתמיד עבור צורכי ילדיהם המשותפים וזאת תוך דאגה לרווחתם ושלומם הן ברמה הנפשית והן ברמה הפיזית.

 

נושא משמורת ילדים מתייחס לעניין חובת שני ההורים בטיפול מתמיד עבור צורכי ילדיהם המשותפים וזאת תוך דאגה לרווחתם ושלומם הן ברמה הנפשית והן ברמה הפיזית.

עיקרון טובת הילד

בעניין משמורת ילדים מה שמנחה את בתי המשפט בישראל הינו עיקרון טובת הילד. עיקרון טובת הילד בא להדגיש, הן לבית המשפט והן להורים עצמם, שאת הבסיס להחלטות בעניין ילדיהם ייעשו על פי אותו עיקרון, שרואה קודם כל את טובתו של הילד ולא טובתם או שאיפות הוריהם.

בית המשפט רואה חשיבות רבה בהדגשת עיקרון זה וזאת בשל העובדה שתהליך הגירושים בין הורים רבים יוצר לא פעם מחנאות וקרב התשה נפשי, מכוער וקשה בין ההורים כשאלו לא פעם, אם במכוון ואם בלא משים לב, משתמשים בילדיהם על מנת לצבור הישגים ו"להכות" בצד השני.

ההבדל בין משמורת משפטית למשמורת פיזית

ניתן להבדיל כיום בין משמורת משפטית לעומת משמורת פיזית.

ברמה המשפטית ההורים הביולוגיים של כל ילד הם, באופן טבעי ואוטומטי, נחשבים לאפוטרופוסים שלו. הדבר מקבל משנה תוקף כמובן גם לאחר פרידה או גירושין של זוג ההורים. גם אז נשארים השניים באפוטרופוסים של הילד והם אחראיים על ילדיהם באופן שווה.

משמורת ילדים פיזית מקבלת ביטוי במקרים בהם זוג ההורים מחליט על גירושין. במקרה זה יש להחליט היכן הילדים יישארו – האם בביתו של האב או בביתה של האם. ברוב המקרים יש ומקובל לקבוע על מקום אחד שבו ישהו הילדים ביומיום וזוהי בעצם המשמורת הפיזית. ההורה הנוסף, במסגרת סידור זה, זוכה לקביעת הסדרי ראיה ובהם, בין היתר, נקבעים ביקוריו אצל ילדים כמו גם מפגשים איתם.

סוגי משמורת - ישראל

בישראל ניתן להבחין בשלושה סוגי משמורות שקיימים.

המשמורת הנהוגה לרוב היא זו בה מוחלט על אחד ההורים כהורה משמורן. אצל הורה זה ימצאו הילדים ויגורו באופן קבוע. ההורה השני, האב או האם, זוכה להסדרי ראיה הכוללים ביקורים בשעות וימים מסוימים ואף מקרים בהם ילונו הילדים אצלו. כל זה תוך הסכמה הדדית של שני ההורים.

משמורת נוספת שאליה מגיעים לא מעט זוגות שהתגרשו היא המשמורת המשותפת. משמורת משותפת באה לתאר מצב בו המשמורת מתחלקת בין שני ההורים באופן שווה ולילדים יש בעצם שני בתים בהם הם גרים. משמורת זו נערכה בעבר רק במקרים יוצאי דופן אך כיום נעשה בה שימוש רחב יותר וזאת בהתאם ליכולת ההורים להגיע להסכמה בעניין, כמו גם בבחינת האפשרות שזו תחול ללא פגיעה בילדים (למשל: מגורים רחוקים של שני ההורים אשר פוגעים ביכולת הילדים להגיע לבית הספר בצורה נוחה).

אפשרות נוספת היא המשמורת המפוצלת. משמורת זו באה להסביר סיטואציה בה כל הורה מקבל להיות משמורן של חלק מהילדים. במקרים אלו עדיין מקיימים את הסדרי הראיה עבור ההורה והילד שאין הוא משמורן קבוע שלו.

 

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות