חיפוש

 

 
לדף הבית >>     בית המשפט >>

15 חודשים בכלא על התעללות בכלב

 

חדשות לבקרים מפורסמים מקרים המחרידים את הלב ומזעזעים את אמות הסיפים. ואולם,  לא פחות מחרידה העובדה, כי עבריינים שהובאו לדין – באותם מקרים מועטים שהוגשו כתבי אישום – זכו  לעונשים קלים ביותר ביחס לעבירות החמורות שביצעו. לרוב העונשים הינם קנסות מגוחכים ועונשי מאסר על תנאי

 

המקרה האחרון של התעללות בכלב – מלמד, כי הגישה הסלחנית שננקטה נגד מתעללים בבעלי חיים אינה משיגה את מטרתה, ואף עלולה להניב תוצאות הפוכות.
כבר נדמה היה, כי הצורך בהחמרת הענישה נגד מתעללים בבעלי חיים חילחל לפסיקת בתי המשפט בישראל. בית משפט השלום בקרית - גת נתן פסק דין, שהיווה את הסנונית הראשונה המבשרת על הצלחת פעילות מאומצת שניהל משרדנו במשך שנים, על מנת שיוחמר רף הענישה בעבירות הנוגעות להתעללות בחיות, באופן שיוטלו יותר מאסרים בפועל וקנסות כספיים גבוהים לטובת הקרן למען בעלי חיים.

בית משפט השלום בקרית, גת גזר עונש מאסר בפועל של 15 חודשים על תושב אשקלון, שהטיח בקיר גורת כלבים והרג אותה, ואף היכה כלבה אחרת. פסק הדין העביר מסר ברור, לפיו מערכת אכיפת החוק ומערכת המשפט תפעל ביד קשה למיגור התופעה הנוראית.

ואולם, עד מהרה התערב בית המשפט המחוזי בבאר-שבע בפסק דינו של בית משפט השלום, בקרית - גת, הקל בעונש וגזר על העבריין המתעלל עבודות שירות בלבד. בית המשפט המחוזי קבע, כי אומנם המעשים משקפים אכזריות ומעוררים סלידה ושאט נפש, אך עקרון "קדושת החיים" (עליו ביסס בית משפט השלום בקרית - גת את פסק דינו) מתייחס לעבירה נגד בני אדם, ולא נגד בעלי חיים. כך, יצא המתעלל מבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, עבריין אלים שהורשע בהתעללות בבעלי חיים, והמשיך בחייו, במקום להיכנס לבית האסורים.

הקלה בעונשם של עבריינים שהורשעו בהתעללות בבעלי חיים מסיגה לאחור את המאבק אותו אנו מנהלים נגד התעללות. יש להחמיר, משמעותית, בעונשים הנפסקים נגד המתעללים ולאכוף אותם, באופן שישרת את ההרתעה נגד ביצוע מעשים מעין אלה.

חדשות לבקרים מפורסמים מקרים המחרידים את הלב ומזעזעים את אמות הסיפים. ואולם,  לא פחות מחרידה העובדה, כי עבריינים שהובאו לדין – באותם מקרים מועטים שהוגשו כתבי אישום – זכו  לעונשים קלים ביותר ביחס לעבירות החמורות שביצעו. לרוב העונשים הינם קנסות מגוחכים ועונשי מאסר על תנאי.

לצורך ההדגמה : אדם שהשליך את כלבו מחלון הקומה הרביעית, והרג את הכלב האומלל, נדון לקנס של 300 ₪ ; אדם שקשר בחבל כלב לרכבו, וגרר אותו על הכביש תוך פציעתו בכל חלקי גופו, נדון ל- 3 חודשי מאסר על תנאי ; אדם שתלה את כלבו על עץ, שיסף את קנה נשימתו ודקר אותו בגופו ובראשו, נדון ל- 6 חודשי מאסר על תנאי ; אדם שהורשע בכך שהרג 5 חתולים חסרי ישע, לאחר התעללות קשה, בדרך של ריצוץ ראשיהם באבנים ובעיטות בכל חלקי גופם, נדון לעבודות שירות לתועלת הציבור וקנס של -.2,500 ש"ח.  (יצויין, כי במקרה זה הפחית בית המשפט המחוזי את העונש שקבע בית משפט השלום : 6 חודשי מאסר לריצוי בעבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של -. 10,000 ש"ח).

משרדנו ניהל פעילות מאומצת להחמרת הענישה, וטען, כי שומה על בתי המשפט למגר את התופעה באמצעות העלאת רמת הענישה למתעללים בבעלי חיים, באופן דראסטי, תוך הטלת עונשי מאסר ממושכים בפועל, בנוסף לקנסות כבדים.

בפנייתנו ליועץ המשפטי לממשלה, הפנה משרדנו לענישה הקיימת ברחבי העולם על התעללות בבעלי חיים. כך למשל,  בניו-יורק הורשעה נערה בת 14 שפרצה לבית וצלתה בתנור, בחום של 260 מעלות, את גורת החתולים שמצאה בבית. החתולה האומללה יללה באימה, שרטה את דלת התנור בניסיון להימלט ממנו, אך לשווא. היא מצאה את מותה בייסורים. על הנערה בת ה- 14 נגזרו 18 חודשי מאסר בפועל. בארה"ב העונש על קרבות כלבים הינו עד 10 שנות מאסר בפועל, וקנס כספי של -. 150,000 דולר. כך, טען משרדנו, כי אין כל טעם מדוע בישראל הנאורה והמפותחת "יזכה" המתעלל בבעלי חיים בעונש של קנס כספי של מאות ש"ח, ו"במקרה הטוב" במאסר על תנאי.

היועץ המשפטי לממשלה הודיע למשרדנו, בעקבות פניותינו החוזרות אליו, כי החליט לאמץ את  מסקנות  הוועדה  הבינמשרדית  בדבר  האמצעים  להגברת  האכיפה  והחמרת  הענישה  בעבירות  ההתעללות  בבעלי  חיים. עוד  הודיע היועמ"ש  למשרדנו, כי  מינה  פרקליטה  מפרקליטות  המדינה ,  אשר  תרכז  את  הטיפול  בנושא  ותהא אמונה  על  יישום  ההמלצות.

ואכן, לאחר   אימוץ   המלצות    הועדה  האמורה,   פורסמו   הנחיות   היועמ"ש,   המקבלות   את   עמדת משרדנו.
יש לגזור מאסר ממושך, בפועל, על המתעללים. ההחמרה בענישה נובעת מהצורך להגן על כל יצור אשר רוח חיים באפו, ובוודאי על יצורים חלשים, חסרי ישע, הזקוקים להגנה. מעבר לכך, ההגנה על בעלי חיים הינה ערכית וחינוכית – מיגור האכזריות וקהות החושים. התעללות בבעלי חיים אינה רק פגיעה איומה בבעלי חיים אומללים, אלא מחקרים שונים קובעים, כי במרבית המקרים מתעללים בבעלי חיים יהיו אלימים גם כלפי בני אדם. מי שרוכש את מידת האכזריות – סופו שיפגע בבני אדם.
יש לקוות, שבתי המשפט הנכבדים יוסיפו להחמיר בענישת המתעללים, ויזעקו את זעקת בעלי החיים המתעללים.

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין
לשכת המסחר

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות