חיפוש

 

 
לדף הבית >>     חדשות מודיעין והסביבה >>

פרסונה נון גראטה

 

ראש העיר פנה לעיתונות המקומית והכריז על הגבלת נבחרי הציבור. מעתה אסור לחברי מועצת העיר לפנות ישירות לבעלי המקצוע, לבכירים ולפקידים בעירייה. סדר ומשמעת ארגוני או סוג של סתימת פיות?

 

בשבוע שעבר בישיבת מועצת העיר פנה ראש העיר חיים ביבס לעיתונאים שנכחו במקום ואמר: "זה בשבילכם העיתונאים: אני שמח לבשר שבישיבת ההנהלה האחרונה הגענו למסקנה שיש מנכ"ל ויש ראש עיר ושכל אחד מחברי המועצה שרוצה מעכשיו משהו מאנשי המקצוע יצטרך לעבור דרכם כדי לדבר איתם".

לא ברור איך הדברים עברו בשקט ואיש מבין חברי מועצת העיר לא קם למחות או להביע הסתייגות, אולם הדברים מעלים הרבה מאוד תמיהות וסימני שאלה: האם מעתה לחברי מועצת העיר יש איסור גורף לפנות אל הפקידים? האם איסור זה כולל גם את מנהלי האגפים והצוות הבכיר, כמו: יועצת משפטית, מבקר, גזבר, מהנדס העיר, מנהלת מינהל החינוך ועוד? האם נקבעו חריגים בנושא ובמקרים מסוימים כן יוכלו חברי המועצה לפנות לעובדים? האם הדבר מקובל גם בעיריות אחרות? מה הסיבה שנקבע נוהל חמור וכובל כזה דווקא עכשיו? האם ראש העיר חושב שחברי מועצת העיר יוכלו למלא את תפקידם נאמנה ולשרת את הציבור כשהם נתונים למגבלה כה קיצונית? האם הקביעה החדשה באה לעשות סדר בעבודת העירייה או שמדובר בסוג של סתימת פיות והכבדה על נבחרי הציבור שלנו אשר ממילא לא נהנים מתנאי עבודה קלים?

התשובות למכלול השאלות הללו אינן ברורות אך בכל מקרה ברור כי בעקבות ההחלטה החדשה מצבנו מעולם לא היה מביך ומוזר כל כך. פנינו השבוע למספר חברי מועצת העיר ושאלנו: האם הדברים האלה מקובלים עליך? האם העובדה שחל איסור על חבר מועצה לפנות ישירות לפקידים עשויה לפגוע בעבודתך השוטפת כחבר מועצה? האם בכוונתך להקפיד על ההנחיה החדשה הזו ולהימנע מלפנות ישירות לעובדי העירייה?

חבר המועצה ברוך בוחניק מחזיק תיק הדת: "נראה לי שראש העיר חושב שהבחירות בעוד חצי שנה, אחרת אין הסבר הגיוני לבקשה. בישיבת הנהלת העיר טען ראש העיר שחברי מועצה אמונים על מדיניות, עניתי לו שבעולם ממנו אנחנו מגיעים אנחנו גם רוצים לראות ביצוע של המדיניות ויעשו טוב אם יאפשרו למנהלי אגפים לבצע את תפקידם. מניסיון אני יכול לומר שמנהלי אגפים לא מצליחים לקדם את הנושאים שלהם או את מדיניות מחזיק התיק בגלל העדר תקציב. גם בקדנציה הקודמת דנתי על ההפרש הניכר שבין תקציב לביצוע. בקשת ראש העיר מעוררת דאגה בעיניי כי אין באמת אפשרות למנכ"ל לתת מענה לחברי המועצה, הרי המהלכים הקלוקלים שפוגעים בתושב גורמים לתושב למצוא מענה אצל נבחרי הציבור (כמובן לאחר שניסו בדרכים המקובלות). בעירייה שוכחים שאנחנו נבחרי ציבור שמשמעותו עובדים למען טובת הציבור. ודאי שאני רואה פגיעה בכל צורת ההתנהלות המוזרה הזאת אבל נמשיך כרגיל. אם יהיו עיכובים מכוונים הנוגעים בעבודתי כחבר מועצה וקואליציה הנושא יובא לידיעת הציבור. לגבי פנייה לעובדי עירייה שאינם תחת התיק שלי, יש לי שתי דרכים ואחת מהן נוגעת להעלאת נושאים בישיבות הנהלת העיר וכפי שהציבור רואה אני נוגע בשלל נושאים בעיר. אותי מעניין הביצוע ולא הפורמט. ימים יגידו האם התהליך החדש נועד לקעקע את עבודת נבחרי הציבור. אם כן אני מאד מאד מודאג".

אילן בן סעדון סגן ראש העיר: "כמחזיק תיקיי התחבורה, השירותים החברתיים, המאבק בנגע הסמים, האלכוהול ומיגור האלימות, אני פועל במלוא המרץ לטפל בכל פניה המגיעה ללשכתי מול מנהלי האגפים שהנושא הינו בתחום אחריותם. אני זוכה לשיתופי פעולה מצוינים עם מנהלי האגפים והמחלקות השונים. אני מציג בפני מנהלי האגפים את הבעיה ועוקב אחר הטיפול והמענה מול התושב. כמי שזכה יחד עם חברי לסיעה באלפי קולות התושבים, אני פועל בשמם ובשם שאר תושבי העיר. אני זוכה לעשרות פניות מידי שבוע לעזרה ולסיוע וזאת גאוותי שהתושבים רואים בי כתובת לפתרון מצוקותיהם. התושב שפונה אינו ממפה את חברי המועצה לפי התיקים אותם הם מחזיקים אלא לפי היכולת ובעיקר הרצון של נבחר הציבור לעזור ולסייע. בהיותי סגן ראש העיר וחבר בוועדות השונות, יש לי הזכות לטפל בבעיות מול מנהלי האגפים, בפורום מטה ראש העיר, בישיבות הנהלה ובמקרים מיוחדים מערב באופן אישי את ראש העיר הכול לצורך הבאת פתרון טוב למצוקתו של התושב. בשביל זה נבחרנו. כך פעלתי וכך אמשיך לפעול גם בעתיד".

חבר המועצה אבי אלבז, יו"ר מודיעין חופשית: "ההחלטה אינה חדשה עבורי, מכיוון שכבר בתחילת פעילותי כחבר מועצה בקואליציה, נתקלתי בסירוב לפניות ישירות שלי אל מנהלים אחדים בעירייה, כולם היפנו אותי מנכ"ל. זה לא מקובל עליי מכיוון שהקשר העקיף מקשה על קבלת מידע ישיר ולא מסונן מהגורם המקצועי בזמן אמת, ומאפשר לגורמים בכירים בעירייה לסנן מידע שאינם מעוניינים שיגיע אל חברי מועצה מסוימים. אין לי ספק בכך שהתיווך דרך המנכ"ל מקשה מאד על עבודתי בנושאים שנוגעים לנושאי חופש דת ומאבק בכפיה דתית, ולמינהל לא תקין בעירייה וגורם גם לחוסר שקיפות בנושאים מהותיים. אני מניח שהנחייה זו מיושמת מזה זמן רב בעיקר כלפי חברי אופוזיציה אחדים, ואני לא משוכנע שחברי מועצה מסיעה מסוימת (הכוונה לסיעתו של ראש העיר, י.ת.) יתקלו בסירוב אם יפנו ישירות לגורמים בכירים ומקצועיים בעירייה או במוסדות ציבור בעיר, לקבלת מידע או סיוע בתחום שעליו הם מופקדים. לתחושתי, גם בעבר וגם בהווה הייתה ויש אפליה וחוסר שוויון בפניות של חברי מועצה לקבלת מידע או סיוע. מכיוון שאני נחוש למלא את שליחותי באופן המיטבי לטובת הציבור שבחר בי, אמשיך לפנות אל מנכ"ל ולדרוש כל מידע רלוונטי שייראה חשוב בעיני לחשיפת האמת ולשיפור המינהל התקין בעירייה ובמוסדות הציבור בעיר, כפי שעשיתי עד עתה עם כל הערמת הקשיים שנתקלתי בהם להשגת המידע הנדרש".

שחר מי און, יו"ר יש עתיד במודיעין: "תמיד פעלתי בשקיפות ובתיאום מלא עם ראש העיר ובהקפדה על כללי ניהול תקין, כמחזיק תיקים שבאחריותי מעולם לא נאסר עליי  לפנות למנהלי המחלקות הרלוונטיים לתחום האחריות עליו אני ממונה, בעקרון ומתוך קולגיות, אינני נוהג להיכנס לתחומי האחריות של חברי מועצה אחרים".

חבר המועצה גבי אדרי מסיעת "אילן למודיעין": "ראש העיר העביר את ההנחיה ואני מניח שהוא כיוון למספר חברי מועצה. לשמחתי שיתוף הפעולה שיש לי מול כל הפונקציות בעירייה הוא שיתוף פעולה שלא מצריך התערבות או הנחיות של ראש העיר".

מדוברות העירייה נמסר בתגובה כי: "תפקיד חברי המועצה ברשויות המקומיות הוא התווית מדיניות העירייה ולא ניהולה של העירייה. חבר מועצה המופקד על תיק יכול לפנות אל מנהל האגף הרלוונטי בנושאי מדיניות. חבר מועצה המעוניין לקבל מידע על פעילות אגפי העירייה, שאינם בתחום סמכותו, מוזמן לפנות למנכ"ל העירייה לתיאום פגישה או לקבלת מידע. מטרת נוהל זה לשמור על עבודה תקינה של עובדי העירייה ומניעת לחצים מגורמים פוליטיים על עובדי העירייה הפועלים ללא משוא פנים לטובת התושבים, כאשר ראש העיר חידד נהלים אלה בישיבת המועצה האחרונה".

עירית מודיעין

 

 
 
 
פורום המומחים

פורום המומחים

מעגלי תמיכה

מעגלי תמיכה

 

 

 

 

 

עירית מודיעין

 

מדורים

 
 
 
 
הגדלת גופן
הקטנת גופן
 
מונוכרום
ניגודיות מקסימלית
 
תיאור לתמונות
 
קיצורי מקלדת
  • M-עבור לתוכן העמוד
  • H-עמוד הבית
  • F-פורום
  • B-אודות
  • A-הצהרת נגישות
הצהרת נגישות
ביטול נגישות